Jak na motivační dopis, aby pomohl a neuškodil

jak na motivacni dopis

Při hledání nového pracovního uplatnění uchazeči často zvažují, zda k životopisu připojit tzv. motivační či průvodní dopis a také to, jak by měl vlastně vypadat. Průvodní dopis není povinný a většinou ani přímo vyžadován. Takže co teď, posílat ho či ne? A když, tak jak?

K čemu slouží a jaký je účel

Motivační dopis by měl mít především přidanou hodnotu a sdělovat něco navíc – něco, co čitatel nenajde ve vašem životopise. Myslí se tím především důvod, proč jste se rozhodli na danou pozici přihlásit, jaká je vaše motivace a také proč jste vhodným kandidátem a správnou volbou pro nového zaměstnavatele. Napsat pouze „Myslím si, že jsem ideálním kandidátem pro tuto pozici.“ nestačí.  Měli byste také dodat PROČ si to myslíte.

Kdy motivační či průvodní dopis připojit

Jednu či dvě průvodní věty je dobré připojit vždy. Motivační dopis je důležitý v případech, kdy odpovídáte na pozici, se kterou nemáte předchozí zkušenosti, ale velkou chuť ji dělat. Například, když se rozhodnete, že chcete opustit práci účetního s cílem stát se obchodníkem. Takových kandidátů a reakcí může mít společnost více. Je proto klíčové se odlišit a vysvětlit, proč by si měli právě vás k pohovoru pozvat. Mezi další takové situace může patřit: jste absolvent/junior, měníte obor/segment dosavadního působiště apod.

I v případě, že máte v oboru nebo s danou rolí zkušenost, je dobré budoucího zaměstnavatele oslovit. Stačí připojit jednu či dvě věty a tím ukázat hlubší zájem.

Jak na to a na co si dát pozor

Pokud je inzerát psaný v angličtině, tak nejen životopis, ale i průvodní dopis by měl být také anglicky. Text zarovnejte do bloku a použijte konkrétní oslovení v případě, že je pod inzerátem uvedená konkrétní osoba. Univerzální motivační dopis bohužel neexistuje. Na každou pozici byste si jej měli upravit tak, aby správně korespondoval s inzerátem. Výhodou je, že se tak spíše vyhnete častému faux-pas v podobě špatného oslovení, kdy v dopise necháte jméno jiného personalisty či hiring managera/firmy nebo i název pozice. Motivační dopis nepotřebuje ani nemusí mít nadpis.

 

Důležité je být

Stručný – nepište romány, bohatě stačí jeden či dva odstavce.

Výstižný – vaše vlastní zkušenosti či předpoklady, které dobře reflektují požadavky, propojte s inzerátem. Například společnost hledá Event managera s výbornými organizačními schopnostmi. V dopise se na to můžete odkázat a popsat své zkušenosti s organizováním konkrétních akcí a událostí.

Ukázat motivaci – řekněte, proč vás pozice zajímá.

Nebát se pochlubit – je něco, co se vám povedlo a má souvislost s pracovní pozicí, na kterou se hlásíte (ať už z hlediska požadavků na praxi či osobnostních předpokladů)? Motivační dopis je správné místo, kde to vypíchnout.

Pozor na

Přehnané sebevědomí – „Jsem nejlepší, pozvěte mě na pohovor“ bohužel nebude fungovat.

Opakování informací ze životopisu – nezapomeňte na přidanou hodnotu.

Prázdné fráze a stažené vzory – bývají spíše na škodu

Firmy hledají jak zkušené profíky, tak i absolventy a juniory, kteří tady svou kariéru  začínají, získávají první zkušenosti nebo se učí úplně nový obor. Právě u takových pozic jsou pro nás často důležitější předpoklady a motivace než dosavadní praxe. Proto průvodní či motivační dopis vždy uvítáme a v případě velkého zájmu, může opravdu pomoci k pozvánce na pohovor.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.