Není nic smutnějšího než věnovat spoustu energie do přípravy zajímavého obsahu, který zůstane ležet na virtuální polici a jenom se na něj práší.
Úspěšné blogování není jenom o tom napsat článek, dát si nohy na stůl a nechat múzu hledat další téma. Ještě je potřeba se postarat o to, aby ten článek někdo viděl. Ideálně, aby každý nový článek vidělo víc a víc lidí.
Proto jsem dal dohromady 7 způsobů, jak dostat na blog víc návštěvníků. Nejsou nijak převratné, ale navazují na sebe a vzájemně se doplňují, takže s jejich pomocí vytvoříte nezadržitelný blog:
Takže to vezmeme pěkně po pořádku…
Každý článek by měl mít 500 slov a víc. Základem každého blogu je obsah. A ty úspěšné blogy ho mají kvalitní. V B2C se může za slovem kvalita skrývat zábava. V B2B zase přesné, přínosné informace.
Pokud neprodáváte reklamu, tak hlavním cílem blogu není získat co nejvíce návštěvníků. Hlavním cílem je získat zákazníky.
A podle toho by měl obsah také vypadat. Blog není prostor na plácání se po ramenou, že jste nej a nej. (Určitě jste, plác, plác. Jenom zákazník se to nechce dozvědět tak, že mu to řeknete tak napřímo.) Když připravíte kvalitní obsah, lidé se rádi budou vracet a pak už je jen krůček k tomu, aby i případně nakoupili.
A teď k té optimalizaci.
Mé zkušenosti platí: „Čím delší, tím lepší“. Lidé sice budou křičet: „To je moc dlouhý!“ Ale budoucí zákazníci si ho přečtou (shlédnou) a ještě budou chtít přidat, protože je zajímá to, o čem píšete. Takže vybírejte taková témata, která vaši zákazníci nosí v hlavě.
Samotná forma je extrémně důležitá. Když hodíte všechno do jednoho odstavce, řádky nastavíte od kraje ke kraji (vždyť takhle je to v knížkách), tak raději prodávejte sofistikovaným vědcům a právníkům, protože nikdo jiný to číst nebude.
Takže text dejte do kratších odstavců. Používejte nadpisy. Odrážky váš text také velmi dobře rozčlení. A nezapomínejte ani na obrázky, grafy nebo schémata.
Každopádně tohle téma zajímá každého, kdo to s marketingem na Facebooku myslí opravdu vážně.
Titulky jsou alfou a omegou blogování. Titulek rozhoduje o tom, jestli člověk klikne a začne číst nebo přeskočí o pár pixelů jinam a zmizí v internetovém nekonečnu. Ať už ten titulek uvidí na Facebooku, v Googlu, Seznamu nebo jako předmět e-mailové zprávy, měl by v něm vyvolat takové to vnitřní chvění.
Ale běda, jestli za to obsah nestojí (viz bod č. 1). Šokující titulek a obsah o něčem úplně jiném? Nepodvádějte. Jednou možná takový článek dychtivý čtenář otevře, ale věřte, že podruhé už se napálit nedá a spojí si vaše logo s bulvárem.
A jak tedy vcucnout návštěvníka na stránky? No, 3 slovným titulkem to asi nepůjde. Raději se vydejte cestou delších nadpisů, které budou mít 40 až 55 písmen.
Chcete vzbudit zvědavost, ale odpověď nebo pokračování se musí návštěvník dozvědět až v textu. Titulek vyvolá potřebu číst. A přesně to potřebujete. Upoutat pozornost, aby se věnoval obsahu. Pro inspiraci se rozhlížejte kolem sebe. Otevřete magazíny, časopisy i noviny. Hledejte to, co strhává vaši pozornost. A pak to upravte pro své téma.
Volně přeloženo „stále zelené“ příspěvky. SEO firma Moz je definuje jako „obsah, který je stále úspěšný“. V podstatě jsou to takové příspěvky, které budou lidi zajímat (budou je vyhledávat) i roky poté, co je zveřejníte. Většinou je evergreen příspěvek seznam něčeho, co čtenáře zajímá. Člověk si takový seznam uloží do oblíbených, a pak se k němu vrací. Evergreen příspěvky stále žijí, protože k nim lidé přidávají nové a nové komentáře.
Z výše uvedeného plyne, že tvořit evergreen obsah podle módních trendů moc dobře nejde. Raději se podívejte, jaké téma zajímá vaše zákazníky dlouhodobě, vplujte do něj a vemte si víc času na jeho zpracování.
Hurá tvořit samé evergreen příspěvky. Ne tak rychle! Za prvé se to ne vždy povede a za druhé ideální je kombinace různých typů příspěvků, protože potřebujete oslovit lidi v různých fázích nákupního cyklu.
Nejen Facebook, ale i další sociální sítě jsou výborným zdrojem návštěvnosti pro váš blog. Když se podíváme konkrétně na Facebook, tak máte dvě možnosti, jak získávat návštěvnost. Jednak jsou to neplacené příspěvky (na osobním profilu nebo Facebook stránce) a druhou možností je placená reklama.
Jakmile na blogu zveřejníte nový článek, ihned k němu vytvořte a publikujte příspěvek na Facebooku. Když takový příspěvek nepodpoříte reklamou, bude mít omezený dosah. Uvidí ho v průměru jenom 10 % fanoušků.
Aby se dostal k ostatním, podpořte ho reklamou. Je to poměrně levná záležitost, obzvlášť jestli máte splněné kroky 1-3 tohoto návodu. Reklamou dostanete příspěvek ke svým fanouškům a také k lidem, kteří vás zatím neznají.
A popravdě, jestli nejste ochotní dát 100 Kč, aby se o příspěvku lidé dozvěděli, tak proč ho vůbec připravujete?
Samozřejmě nemusíte jenom platit. Využijte i starší příspěvky z blogu a čas o času je publikujte znovu. Přijdou si je přečíst lidé, kteří dané téma aktuálně řeší nebo prostě ten původní příspěvek přehlédli.
Vyhledávače tvoří nedílnou součást zdrojů návštěvnosti každého blogu. Pokud budete na blogu publikovat kvalitní a hodnotný obsah, který budou návštěvníci číst, klikat na odkazy, komentovat a sdílet na sociálních sítích, neznamená to hned, že si toho strýček Google a jeho kolegové všimnou a odmění vás v podobě předních míst ve výsledcích vyhledávání.
Je potřeba tomu jít naproti. Zaměřte se na klíčová slova. A nejlépe na taková, která patří do takzvaného „dlouhého ocasu“. Co to? Každý by chtěl být první na slovo „hypotéka“, ale je to v podstatě nemožný boj. Ale u spojení „předčasné splacení hypotéky“ už není tak nereálné. A takových spojení je celá řada. Když je sečtete, tak je hledá často víc lidí než to „hlavní“ slovo.
Jak je najdete? Tady pomůžou nástroje od Google Adwords, nebo jeho českého kolegy Seznamu, Sklik. Oba reklamní systémy obsahují nástroje na vyhledávání klíčových slov a za jejich používání nemusíte nic platit. Existují samozřejmě i další, specializované nástroje, ale ty jsou často placené.
Stačí zadat hlavní klíčové slovo a pak rychle zjistíte, co lidé vyhledávají a na toto téma připravte svůj další článek na blog.
Každý příspěvek by měl být optimalizovaný pro jedno klíčové slovo (resp. slovní spojení). To znamená, že se takové spojení musí objevit v titulku i v obsahu
příspěvku a to hned několikrát. A jeden tip navíc, přidejte ho do úvodní fotky, aspoň tak občas někdo na vaše stránky přijde i z vyhledávání obrázků.
Ať už máte rádi Facebook nebo ne, internet nestojí jenom na něm. Ještě máme silné hráče jako YouTube, LinkedIn, Pinterest nebo Medium. To jsou dle mého v současné době čtyři platformy, díky kterým můžete ke svému blogu přitáhnout více návštěvníků. Triptwitter.
YouTube znamená videa a zároveň je po Seznamu třetí největší vyhledávač v Česku (na Facebooku lidé zatím moc nehledají). Jak ho využít? Až zveřejníte na svém blogu nový článek, tak k němu natočte krátké video. Může sloužit jako upoutávka na článek a nebo ochutnávka.Co se délky týče, stačí standardní 1-3 minuty a samozřejmě do jeho popisu nezapomeňte vložit odkaz na článek na blogu.
Na Linkedin a Medium opět můžete vytvořit kratší text s tím, že se čtenář víc informací dozví v článku, který už je přímo na Vašem blogu. Linkedin má hodně uživatelů a díky poměrně dobrému dosahu máte šanci dostat svůj obsah k dalším a dalším lidem. Medium zatím každým dnem nabírá na popularitě, takže na něm najdete hlavně pokročilé a anglicky mluvící uživatele.
O Pinterestu se u nás moc nepíše, ale všímám si, že se na něj dívá čím dál víc lidí (většinou žen). Takže umožněte připichovat fotky svých produktů nebo info grafiky ze svého blogu na Pinterest a získávejte nové návštěvnice.
Email marketing je velice efektivní a přesto stále přehlížený zdroj návštěvnosti blogu. Pokaždé, když dokončíte nový příspěvek na blogu, dejte o něm vědět všem svým odběratelům novinek. Konec konců většina z nich jsou vaši zákazníci a nebo zájemci o vaše produkty a služby. Bude to pro ně příjemná změna od další akční nabídky.
Email řeší také problém se staršími kvalitními články. Lidé na ně sami často nenarazí a vy jim je můžete šikovně poslat a připomenout. Nemusíte neustále tvořit nový a nový obsah, někdy stačí ten starší oprášit a poslat odběratelům.
Jaký způsob získávání návštěvnosti Vás zaujal?