Automobilismus 1

Porsche testuje na Nordschleife 718 Spyder. Jaký má motor?

Porsche by mělo během pár týdnů představit toužebně očekávané modely 718 Spyder a GT4. A přestože se všichni domnívali, že pod kapotou bude atmosférický šestiválcový boxer s objemem 4,0 l a výkonem 425 až 450 koní, tak teď se tato zdánlivá jistota otřásá v základech.

Obrázek, na kterém je vidět, jak Porsche testuje na Nordschleife svůj nový model 718 Spyder, totiž rozvířilo vody očekávání asi jako když použijete ruční granát. Přestože se od začátku mluví o tom, že pod kapotou vrcholného provedení Spyder a GT4 bude šestiválec 4,0 l z dospělejšího modelu 911, konkrétně to je motor z 911 GT3, tak motor testovaného auta  jako atmosférický plochý šestiválec úplně nezní.

Okamžitě se tedy začalo spekulovat o tom, jestli nebudou mít obě dvě auta jinak naladěný čtyřválec, který pohání i základní modely 718, nebo jestli třeba nepůjde o přeplňovaný šestiválcový boxer ze základních devětsetjedenáctek. Těch důvodů k nejistotě je samozřejmě mnoho, od vysoké ceny, přes emise, až po problémy s chlazením, nicméně Andreas Preuninger z vývoje sportovních modelů Porsche několikrát nepřímo potvrdil, že auta opravdu budou mít čtyřlitrový atmosférický šestiválec. Takže se něco změnilo? Nebo Porsche testuje něco úplně jiného? Nebo to je jen jinak nastavený výfuk?

Projekt prvního elektrického Porsche se blíží do finále

Porsche Taycan, čtyřdveřový sportovní sedan, se stane prvním elektromobilem slavné německé značky. Puristé se klepou strachy, ale z automobilky se ozývají uklidňující zprávy: Vypadá jako Porsche, jezdí jako Porsche a řídí se jako Porsche. Dobře, přinejmenším dostanete šanci nám to dokázat.

Nadcházející doba elektrická se nevyhne nikomu, ani Porsche. Pro svůj plně elektrický debut (v roce 2013 uvedli první hybrid, supersport 918 Spyder) si nezvolili SUV jako většina značek, ale sportovní sedan, který se rozměrově zařadí pod Panameru (s délkou 4 850 mm a šířkou 1 990 mm bude o 199 mm kratší a 53 mm širší), cenově pak zapadne mezi Cayenne a Panameru, čili někam do oblasti 2 – 2,5 milionu Kč. Vrcholné verze našlapané příplatkovou výbavou však mohou stát klidně i dvojnásobek. Co můžete za své peníze očekávat?

 

Koncept Mission E  předznamenal podobu nového elektromobilu

Tak předně dvě karosářské varianty – Taycan bude kromě klasického tříprostorového sedanu k dispozici také jako praktičtější kombi Sport Turismo, případně ve zvýšené a drsně oplastované verzi Cross Turismo. Právě koncept Cross Turismo uvedený letos v Ženevě představil design, který se blíží budoucí sériové podobě. Nejzásadnější, ale zcela očekávanou změnou je integrace B-sloupku a čtyř klasických dveří – původní koncept Mission E měl ještě zadní dvojici otevíranou proti směru jízdy. Jinak se však budou měnit pouze detaily, nádherné tvary karoserie s krátkými převisy evokující vozy s motorem uprostřed tedy Taycanu zůstanou. Existují také návrhy dvoudveřového kupé a kabrioletu, na jejichž realizaci by mohlo dojít později za předpokladu, že se Taycanu bude prodejně dařit. Taycan si tak vezme část vizuální inspirace z legendární 911 a část z úspěšné Panamery. Podle ujištění z automobilky bude však Taycan v každém případě vypadat jako opravdové Porsche.

 

Kombi Sport Turismo se bude nabízet i v drsnější variantě Cross Turismo

Co se techniky týče, odkryla automobilka karty zatím jen částečně. Základem bude platforma kombinující vysoko pevnostní ocel, hliník a karbon. Její součástí bude i lůžko bateriových článků, což přispěje k ideálnímu rozložení hmotnosti 50:50 a ke snížení těžiště vozu – Taycan by tak měl mít nižší těžiště než 911. Při vývoji pohonu vycházeli inženýři ze zkušeností získaných na závodních tratích se speciály třídy LMP1. Po vzoru 919 Hybrid nebudou mít cívky elektromotorů válcový tvar, nýbrž obdélníkový. Díky tomu může být měděný drát na cívkách navinut těsněji a celý motor bude kompaktnější

Koncept Mission E sliboval výkon 600 koní ze dvou elektromotorů, po jednom na každé nápravě. Vrcholná verze sériového Taycanu by měla nabízet stejný výkon, ale pravděpodobně z konfigurace jeden elektromotor vpředu a dva vzadu – tak by byl zajištěný pohon všech kol včetně precizního vektorování točivého momentu, což spolu s natáčením kol zadní nápravy pomůže obratnosti v zatáčkách. Porsche plánuje více výkonových variant (a s tím spojených kapacit baterie) a také verzi s pohonem pouze zadních kol. Všechny varianty se budou prověřovat v podmínkách reálného světa na flotile 200 prototypů a předprodukčních vozů.

Technika Taycanu zůstává stále částečně zahalena rouškou tajemství

Na rozdíl od většiny současných elektromobilů bude mít Taycan dvoustupňovou převodovku. Normálně se bez ní elektrická auta obejdou (stačí jim redukční převod), protože je netrápí vysoká spotřeba ve vyšších rychlostech. Obyčejně totiž s ekologicky šetrnými a úspornými elektromobily nikdo rychle nejezdí. Zákazníci Porsche by se však bez rychlosti neobešli, maximálka Taycanu má být vysoko přes 200 km/h a na to se rychloběžka bude rozhodně hodit. Nejvýkonnější varianta Taycanu by taky měla splnit slib daný Mission E, že zvládne stovku za 3,5 sekundy a dvoustovku pod 12 sekund, tedy stejně rychle jako dnešní 911 Turbo.

S 800V nabíječkou získáte 400 km dojezdu za pouhých 15 minut

Dalším slibem Mission E bylo rychlé nabíjení – v Porsche se kasali, že 90 kWh baterii bude možné nabít na 80 % za pouhých 15 minut. No jasně, vždyť papír snese všechno (Superchargery Tesly totiž zvládnou totéž za výrazně delších 40 minut). Jenže Porsche už začalo s budováním sítě 800V rychlonabíječek (dnešní nabíječky pracují pouze s 400 V), které to skutečně umožní. Získat dojezd 400 km by tak mělo být možné za pouhou čtvrt hodinku u nabíječky a 100 km byste měli za 4 minuty. To si u nabíječky ani nestihnete vypít kafe. Maximální dojezd Taycanu by měl být kolem 500 km, ale vzhledem k jízdnímu stylu typického majitele Porsche půjde o hodnotu skutečně jen teoretickou. 4. obr.

Finální podoba Taycanu se představí v průběhu příštího roku a krátce potom začne i sériová výroba v továrně v Zuffenhausenu na okraji Stuttgartu. Toto místo nebylo zvolenou náhodou, právě tam se totiž montovala první generace 911. Porsche investovalo do nové flexibilní výrobní linky přes 700 milionů Euro a najalo pro ni přes 1 200 nových zaměstnanců. Při dvousměnném provozu by ročně měla produkovat 20 až 25 tisíc Taycanů, přičemž kapacita může být výrazně navýšena nasazením třetí směny, pokud se Taycanu bude na trhu dařit nadmíru dobře. První zákazníci dostanou svá auta v roce 2020. A my jim to už teď hodně závidíme.

Porsche už dávno nevyrábí pouze jedno auto, ale co se týče pestrosti nabídky je z něj dnes už automobilka jako každá jiná. Má nejen ikonickou 911, ale taky menší modely s označením 718, dvě SUV (Macan a Cayenne), velký luxusní sedan Panamera a co nevidět přibude první elektromobil jménem Taycan. A kdyby ještě Porsche vyrábělo levný základní model, zákazníci by nejspíš vzali továrnu ve Stuttgartu-Zuffenhausenu zběsilým útokem.

Spousta fanoušků Porsche vám sice bude tvrdit, že Porsche 914 byl omyl, že nemělo správný motor, že na něm dělal spíš Volkswagen, že… Ale vsadím se o láhev dobrého vína, že nejvíc to říkají ti, kteří s ním nikdy nejeli! Pravda je totiž taková, že si Porsche 914 moc dobře vede na silnici a má lepší řízení než 911 své doby. A i když není tak rychlá a neumí jezdit bokem, je s ní zábava. Napříč automobilovým trhem jde o jeden z nejlepších základních modelů, který kdy spatřil světlo světa. Vyrobilo se sice jenom okolo tří tisíc aut s plochým šestiválcem, ale každý vám řekne, že ani čtyřválcový dvoulitr není špatný. A já to bezvýhradně potvrzuji – několikrát jsem s ním jezdil. Navíc se 914 vyráběla jako Targa a jízda bez střechy je úžasný zážitek – bez ohledu na to, kolik vlasů máte…

O to víc mě zaujaly tyto dva rendery… Porsche už několikrát naznačovalo, že by si umělo pod modely 718 představit ještě jedno levnější auto a není pochyb o tom, že mateřský koncern Volkswagen by z toho mohl jenom těžit. Vhodných motorů a převodovek má dost, auto by klidně mohlo být sdílené i pod jinou značkou a nadšení zákazníci by konečně měli Porsche, na které by mohli s trochou snahy dosáhnout. Že by si ho nikdo nekupoval? V té souvislosti nutno poznamenat, že původních modelů 914 se v letech 1969 až 1975 vyrobilo bezmála 120 tisíc kusů… O prodeje vážně nemám strach!

 

Hezký den!

Milan Hloušek

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.