Móda retro je stále v kurzu, i u aut

retro u aut

Které jsou ty nej modely 9. nejlepších retro aut?

Co je staré, to je dobré. Tahle poučka je v automobilovém světě velmi oblíbená. Ale nebude lepší volba moderní auto, které staře jen vypadá?

Retro design je mnoha puristy považován za “kýčovitý” a především za líné vykrádání minulosti. A v mnoha případech to nepochybně platí. My jsme se ale podívali na retro automobily, které jdou dál než jen k líbivému vzhledu a které si dokázaly získat naše uznání. Nebo přinejmenším zájem.

9. Mini Cooper

Když v roce 2001 přišlo na trh nové Mini, nebylo ani zdaleka prvním autem v retro designu – předstihl ho nejen New Beetle z roku 1998, ale také Chrysler PT Cruiser z roku 2000. A s těsným náskokem dokonce i Ford Thunderbird jedenácté generace. Všechna tato auta ale mají jednu věc společnou. Jsou sice rozkošná, pokud jste milovali originál nebo máte slabost pro vyvalené kukuče. Ale pod módním designem se skrýval čtyřkový Golf v divné karoserii, disproporční nafouknutý kombík nebo obrovský kabriolet s nezajímavým motorem a bez zadních sedaček.

Mini bylo jiné. Nenapodobovalo jen vzhled svého předchůdce, ale i jeho charakter – respektive tu část jeho charakteru, která z původního “knedlíku” udělala tak oblíbené auto mezi řidičskými nadšenci. Nebylo to jen malé autíčko s kýčovitým designem. Byl to prémiový sporťák v kapesním balení, u kterého retro vzhled jen podtrhoval charakter. A některé retro prvky, jako téměř svislé čelní sklo, dokonce pomáhaly vytvořit jedinečný pocit za volantem. Díky tomu se Mini dočkalo i dvou dalších generací a stalo se legendou samo o sobě, ne lacinou snahou vydělat na slávě originálu.

8. Morgan Aeromax

Retro design se dělá vždycky o něco lépe, když jste nikdy nepřestali vyrábět stará auta. Což je případ automobilky Morgan. Většina jejích produktů by se sice dala považovat za “retro”, ale ve skutečnosti jsou to prostě stará auta, která se nikdy nepřestala vyrábět a jen se průběžně modernizují, aby mohla fungovat i v dnešních podmínkách. Jediným retro autem v nabídce Morganu tak zůstává řada Aero – moderní karoserie s hliníku a oceli bez dřevěné kostry, osmiválce od BMW a to všechno zabalené do designu, který je nejspíš dost podobný tomu, jak si lidé v roce 1935 představovali automobil budoucnosti. A nejvzácnější z řady Aero je fantastický Aeromax, který se svou “lodní zádí” vypadá jako něco, co by řídil kříženec mezi Jamesem Bondem a Batmanem.

7. Fiat 500

Prodejní úspěchy nového Mini zůstávaly několik let relativně bez povšimnutí konkurence, ale v roce 2004 odhalil Fiat svůj koncept Trepiuno, moderní variaci na legendární Fiat 500, který se stal legendou mezi městskými vozy a symbolem italského motorismu. V roce 2007, přesně 50 let po zahájení prodeje původní pětistovky byla představena sériová verze nového Fiatu 500. Ačkoli byl nový vůz znatelně mohutnější a těžší, designéři Fiatu pečlivě zachovali hlavní stylistické prvky originálu a pomohli si například použitím pastelových odstínů laku. Konstrukce vozu zaznamenala změnu koncepce, motor se přesunul dopředu a pohání přední kola, dárcem techniky se stal již osvědčený model Panda. Příjemným překvapením pak byla základní cena pod 300 000 Kč. 

Interiér včetně lakované palubní desky odkazuje na původní pětistovku ve všech verzích, milovníky pravého retra však nejvíce potěší edice Vintage 57 s chromovanými koly, béžovými potahy a karoserií v bledě modré barvě. Dojem z návratu do padesátých let nejlépe dotvoří dvouválcový motor 0.9 Twin Air se svým jedinečným projevem, díky kterému mu budou odpuštěny i citelnější vibrace. Pětistovka exceluje ve městě díky kompaktním rozměrům a snad trochu příliš účinnému posilovači řízení, Fiat však myslel i na vyznavače sportovní jízdy, připravil pro ně ostřejší verzi Abarth. Pokud budete mít o pětistovku zájem, určitě se musíte poohlédnout po modelu s plátěnou střechou, poté budete moci prožívat Prázdniny v Římě kdekoli a kdykoli.

6. Ford Mustang Bullitt

Celá první generace retro Mustangu patří mezi největší úspěchy “retro vlny” v automobilovém designu a inspirovala zrod “nové éry muscle cars”. Stejně jako Mini o pár let dříve neodkazovala na originál jen vzhledem, ale i charakterem – nicméně Mustang tu měl situaci značně usnadněnou tím, že jeho technika se za oněch 40 let změnila podstatně méně, než je v oboru obvyklé. Nový Mustang byl sice dost sofistikovaný na to, aby nijak neiritoval ani člověka plně zvyklého na moderní vozy, ale pořád v sobě měl něco z hrubosti a neotesanosti původního pony caru. Stal se zhmotněným snem všech, kteří touží po staré klasice s jízdními vlastnostmi moderního auta. A nejlepším z celé generace byl Mustang Bullitt z let 2008 a 2009. Limitovaná edice byla inspirována vozem, kterým jezdil Steve McQueen ve filmu Bullittův případ. Karoserie v decentně elegantní tmavě zelené (kterou jinak na Mustang nebylo možné objednat), odstraněné chromované ozdoby a zbytečnosti jako zadní spoiler, a především mírně zvýšený výkon motoru, vylepšený podvozek (který se stal od roku 2010 standardem) a výfuky naladěné podle zvuku “filmového” Mustangu. Výsledkem je dokonale vyvážený, perfektní Mustang.

5. BMW Z8 

Když před 16 lety napadlo někoho v BMW vytvořit duchovního nástupce legendární 507, spousta lidí si klepala na čelo. Reinkarnovat „pětsetsedmičku“? Vždyť to nemůže dopadnout dobře, tvrdilo se. Leč opak se stal pravdou a BMW přivedlo na svět naprosto fascinující Z8. Vnější tvary jsou jednoduše geniální. Dlouhá kapota by mohla fungovat jako přistávací ranvej pro menší letadlo. Dozadu posunutá kabina dává zase vzpomenout na skvostné tvary Jaguaru E-Type. A ten božsky kulatý zadeček by Z8 mohla závidět kdejaká supermodelka. Zadní světla tvoří neobvykle uzoučké neonové trubičky. Za tohle řešení skládám hlavnímu designérovi Henriku Fiskerovi hlubokou poklonu. Výjimečnost tohoto stroje podtrhuje zpracování interiéru, každý detail je na Z8 pečlivě modelován a vymyšlen jen a pouze pro tenhle model. Takže ne, opravdu na svém 3er nenajdete stejné ovladače.

Co však ve svém BMW najít můžete, je motor. Ale pouze v tom případě, pokud vlastníte M5 E39. Když se v Mnichově rozmýšleli, jaké srdce bude to pravé ořechové pro Z8, jednoduše vzali to nejlepší co našli na skladě. A tím nejlepším je myšleno S62B50. Což, přeloženo do češtiny, znamená vidlicový osmiválec o výkonu 400 koní. Jistě si dovedete představit jak takové stádo dokáže s jeden a půl tuny vážícím roadsterem cvičit. Nejeden auto magazín o „zetosmičce“ napsal, že jezdí snad ještě lépe než 360 Modena od Ferrari. Dlouhých 40 let čekalo BMW 507 na svého nástupce. To čekání ovšem stálo za to. Pro mě osobně je právě Z8 tím nejlepším retro autem a BMW ukázalo všem ostatním automobilkám, jak se to má správně dělat. Já jen doufám, že na dalšího podobně impozantního pokračovatele rodu nebudeme muset čekat dalších čtyřicet let.

 

4. Toyota FJ Cruiser

V novém miléniu se mnoho automobilek vezlo na retro vlně. A Toyota, jakožto největší světový výrobce, rozhodně nechtěla zůstat pozadu. V roce 2006 tak spatřil světlo světa model FJ Cruiser. Tímto autem Toyota vzdávala hold Land Cruiseru FJ40. Nutno dodat, že minimálně po stránce vzhledu se jedná o velmi zajímavý počin. FJ Cruiser vypadá opravdu netradičně, vysoká stavba karoserie, kolmé čelní sklo, bíle lakovaná střecha a zadní dveře otevírající se proti směru jízdy. K tom roztomilý kukuč, který inspiraci starým Land Cruiserem určitě nezapře. Jo, tohle auto nás prostě baví.

Pokud se ovšem domníváte, že se jedná pouze o designové SUV, které v terénu pošlape odkaz svého originálního předchůdce, pak jste na omylu. FJ Cruiser dostal od Toyoty výbavu, za kterou by se nemusel stydět žádný pravověrný off-road. Počínaje klasickým žebřinovým rámem a tuhou zadní nápravou, přes redukční převodovku a uzamykatelný zadní diferenciál až po opravdu velkou světlou výšku. Samozřejmostí je trvalý pohon všech kol (v případě manuální převodovky – pozn. autora). Když k tomu přičteme i kratší rozvor a minimální převisy, máme před sebou opravdu velmi schopný stroj, který se nezalekne ani těch nejhorších terénních cest. Společníkem na těchto radovánkách Vám bude benzinový čtyřlitrový V6, disponující stádem 250 koní. Dynamicky to není žádný zázrak, ale o to tady nejde. Zároveň se od auta s aerodynamikou cihly a takto velkým motorem dají očekávat sklony k nadměrnému pití. Což potvrzují majitelé, kteří potichu mluví o 16 l na sto. Pokud tedy plánujete delší cestu divočinou, rozhodně doporučuji nezapomenout kanystr, 72 l nádrž totiž neslibuje závratný dojezd. Toyota FJ Cruiser je velmi povedené auto. Skvělý společník do terénu, dobře vypadá a ani cena nebyla přehnaná. Proto je celkem škoda, že je na silnicích nepotkáváme častěji.

3. Dodge Challenger Hellcat

Vzít staré auto a zachytit jeho vizuální i jízdní charakter v moderní obdobě je náročné, ale nikterak výjimečné. Navrátit celou kategorii, jak se to povedlo Mustangu, je ještě těžší. Ale vzít již víceméně zaniklou kategorii, navrátit se k jejím původním hodnotám a posunout je o úroveň dál, to už je skutečně jedinečný počin. A přesně to dokázal Dodge s modelem Challenger Hellcat. Standardní Challenger bere všechno, čím byly muscle cars začátku 70. let, a přenáší to do současnosti, doplněno o použitelnost a kvalitu. Ale Hellcat posouvá muscle car na další a mnohem šílenější úroveň. Představuje krok od nostalgického vzpomínání na zašlé časy k vytváření věcí, na které se jednou bude nostalgicky vzpomínat.

 

2. Hongqi L5

V západních zemích byl retro design vždy spíše záležitostí módy a okrajových modelů. A jako takový se nikdy příliš nevyskytoval u “seriózních” kategorií, jako jsou luxusní sedany. Výjimkou byly do jisté míry snad jen Jaguary před totální změnou designového jazyka. Mimo tradicionalistickou Británii je však těžké si představit, že by třeba auta státníků nebo kapitánů průmyslu připomínala karikatury něčeho, co se vyrábělo před 50 lety. Třeba Angela Merkelová v retro Mercedesu 600 Grosser? 

V Asii je to ale jiné. Japonci mají pro bohaté průmyslníky a politky speciální model, designové trendy téměř dokonale ignorující Toyotu Century. A v Číně vyrábějí patrně nejdražší a nejokázalejší retro auto na světě – vládní limuzínu Hongqi L9. Vypadá jako něco mezi Rolls-Roycem, Čajkou a Cadillakem z 50. let. Je obrovské, má motor V12 a spoustu výbavy. A, jak se na služební vozidlo komunistické vlády sluší a patří, stojí 600 tisíc odporných imperialistických dolarů. A můžete ho mít jako čtyřdveřový kabriolet!

 

1. David Brown Speedback GT 

O novém “pseudo-Astonu” jménem David Brown Speedback GT si v brzké době budeme povídat ještě o něco více, protože se nedávno poprvé dostal do rukou novinářů. Nejdřív se ale musíme podívat, o co tady vlastně jde. Recept na Speedback GT je poměrně jednoduchý a na první pohled evokuje garážovou dílničku tvořící spíše podivný tuning než nové auto. Ale David Brown (což je jméno nejen firmy, ale i jejího zakladatele) to myslí vážně. Jeho Speedback GT je v podstatě překarosovaný Jaguar XKR, na kterém však nezůstal beze změny jediný vnější plech a dokonce ani inteirér. A čím je výjimečný? Kromě toho, že je asi prvním luxusním retro vozem, který úspěšně odkazuje na gétéčka 60. let, aniž by kopíroval, se pouští k cíli vlastní a zcela originální filosofií. Tak například má oproti původnímu Jaguaru změkčený podvozek místo přitvrzeného a menší kola s vyšším profilem. Davidu Brownovi prý na starých autech imponuje mimo jiné právě jejich komfort a plavnost – což znamená i to, že o nich doopravdy přemýšlí a nevidí v nich jen sexy tvary. Že by tento projekt nakonec vyústil v něco opravdu zajímavého?

 

Můžeme se společně těšit!

Milan Hloušek

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.